Lekcja 2. Ich bin Magda. Zaimki osobowe i odmiana czasownika sein

Wypadałoby się przedstawić. Będzie nam potrzebna do tego odmiana przez osoby czasownika "sein", ale zaczniemy od zaimków osobowych, które w języku niemieckim są niezwykle istotne.

Liczba pojedyncza
ich - ja
du - ty
er - on
sie - ona
es - ono

Liczba mnoga
wir - my
ihr - wy
sie - oni
Sie Pan, Pani, Państwo, Panowie, Panie

ihr - nie czytamy "h", gdyż znajduje się w środku wyrazu, jest to tak zwane "nieme h".
*Sie - jest to forma grzecznościowa i "Sie" piszemy zawsze wielką literą.

Jeśli chcę powiedzieć "jestem Magda", niezbędne jest poznanie odmiany  czasownika "być".



Będziemy dość często używać określenia Infinitiv (bezokolicznik), czyli czasownik w formie podstawowej.

Infinitiv: sein (być)

ich bin - jestem
du bist - jesteś
er ist - jest
sie ist - jest
es ist - jest

wir sind - jesteśmy
ihr seid - jesteście
sie/Sie sind - są 

W języku niemieckim bardzo ważne jest, aby w zdaniu podać osobę, o której mówimy (ja, ty, on, ona, oni, my, wy, oni), co w języku polskim jest z reguły pomijane.

Kilka przykładów?

Ich bin müde. Jestem zmęczony.
Du bist sehr nett. Jesteś bardzo miły.
Sie ist krank. Ona jest chora.
Wir sind Studenten. Jesteśmy studentami.
Ihr seid noch Schüler. Jesteście jeszcze uczniami.
Sie sind schon alt. Oni są już starzy.

Reasumując, obudzeni w środku nocy powinniście znać odmianę czasownika "sein" śpiewająco:).

Przesyłam uśmiechy:-)
Magda

ps. Musicie wiedzieć, że czasownik sein, tak jak czasowniki haben (mieć) i werden (zostać, stać się) to tak zwane czasowniki posiłkowe (Hilfsverben). Są używane są do tworzenia wielu czasów w języku niemieckim i ich odmianę należy naprawdę dobrze znać. Będziemy to solidnie trenować.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Niemiecki dla początkujących © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka